Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Bakanlığının bütçe görüşmelerinde soruları yanıtladı: (2)
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, “Yatırım programına dahil dersliklerimiz tamamlandığında deprem bölgesindeki 11 ilin tamamında 6 Şubat öncesi rakamların yaklaşık yüzde 10 üzerinde derslik portföyüne sahip olacağız.” söz konusu.
Bakan Tekin, Bakanlığının 2024 yılı bütçesinin görüşüldüğü TBMM Plan ve Bütçe Kurulunda milletvekillerinin sorularını yanıtladı.
Deprem bölgesindeki okul ve eğitim kurumlarıyla ilgili soruları yanıtlayan Tekin, Türkiye genelinde 2000 yılından önce toplam 26 bin 276 okulun inşa edildiğini söyledi. Tekin, bunların yaklaşık 18 bininin deprem riski olan bölgelerde olduğunu ve hepsinin analiz edildiğini söyledi.
Bakan Tekin, 2000 yılı öncesinde inşa edilen 26 bin 276 okulun 7 bin 201’inin acil müdahale gerektiren okul olarak belirlendiğini, 2 bin 897’si için ise yıkım kararı verildiğini, bu okullardan yaklaşık 500’ünün kapalı köy okulu statüsünde olduğunu belirtti.
Tekin şöyle devam etti:
“4 bin 304’üne takviye kararı verildi. İkinci aşamada 10 bin 988 okula müdahale edilecek. Bunlar ikinci aşamada müdahale edilecek okullar. Bilim insanları veya bilimsel raporlar doğrultusunda alınan kararlar nedeniyle” 2010’lu yılların başından itibaren Türkiye genelindeki okullarımızda sürekli deprem analizi yaptırdık. “Bunu övünmek için bir sebep olarak söylemek istemiyorum ama sonuçta özellikle deprem bölgesinde yıkılan okulların sayısı çok fazla. 2000 yılı yani deprem yönetmeliğinden sonra neredeyse yok oldu.”
Deprem öncesinde deprem bölgesinde toplam 119 bin 200 dersliğin bulunduğunu ve eğitimlerin devam ettiğini belirten Tekin, şöyle konuştu:
“Deprem sonrasında yıkılan, yıkılan veya güçlendirilmesi gereken ve o an kullanılmayan 107 bin 81 dersliğimiz olduğunu söylüyorum. Yani 12 bin 119 dersliğimiz bu kapsamda kullanılamaz. Çelik yapılar ya da hafif beton yapılar adını verdikleri bu yapıları şu ana kadar tamamlayıp eğitime açtık.” 2 bin 571 dersliği binalarla birlikte eğitime açtık. Bunun dışında yaklaşık 22 bin 39 derslik üretim programımıza dahil oldu. Büyük çoğunluğu 2024-2025 eğitim-öğretim yılı itibarıyla eğitime başlayacak. Deprem bölgesinde de 45 bin dersliğin bakım ve onarımı yapıldı.”
Bakan Tekin, deprem bölgesinde 6 Şubat öncesi rakama henüz ulaşamadıklarını belirterek, “Yatırım programına dahil dersliklerimiz tamamlandığında şubat öncesi rakamların yaklaşık yüzde 10 üzerinde derslik portföyüne sahip olacağız. Deprem bölgesindeki 11 ilin 6’sı.” Şu şekilde konuştu:
“359 bin kaynaştırma öğrencisi eğitim görüyor”
Yusuf Tekin, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul ve kurumlarda kaynaştırma yoluyla tam zamanlı eğitim gören toplam 359 bin 710 öğrencinin bulunduğunu söyledi.
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü’ne bağlı okul veya kurum sayısının 2 bin 518 olduğunu belirten Tekin, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü’ne bağlı okullarda 62 bin 815 özel eğitim öğrencisinin eğitim gördüğünü belirtti.
Tekin, Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) bünyesinde yaklaşık 104 bin öğrencinin bulunduğunu, bu kapsamda araştırma geliştirme eğitim ve uygulama okullarında 217 öğrencinin eğitim gördüğünü, özel eğitim sınıflarında ise toplam 86 bin 509 öğrencinin eğitim gördüğünü belirtti. 10 bin 980 öğrenci evde, 3 öğrenci ise hastanelerde eğitim hizmetlerinden yararlanıyor. Takviye eğitim odasında 1.610, 57.357 öğrencinin eğitim aldığını anlattı.
Bakan Tekin, Türkiye genelinde özel eğitim hizmetlerinden toplam 628 bin 265 öğrencinin yararlandığını belirtti.
Özel eğitim hizmetleri kapsamındaki kurumlarda çalışan işçi sayısının 29 bin 430 olduğunu belirten Tekin, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde 3 bin 251 özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi bulunduğunu ve toplam 549 bin 355 kişiye destek verildiğini söyledi. Bu merkezlerden eğitim alınıyor.
Köy okulları ve taşımalı eğitim
Tekin, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kapatılan köy okulu bulunmadığını belirterek, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Bir köy okulunda 5 öğrenci varsa, yani bir ilkokulda 5 öğrenci kayıtlıysa o köy okulunu kayıtsız ve kuralsız açıyoruz. Ama sayı 5’in altına düşerse maddi yönünü kastetmiyorum. bir öğrenciye okul açılması sevgili arkadaşlar, pedagojik olarak, bir öğretmen, bir öğrenci, bunun bir aile için sağlıklı bir eğitim ve öğretim ortamı olacağını kabul ederseniz buna bir diyeceğim yok, bakın taşımalı eğitim görüyoruz. Köy okullarındaki öğrenci sayısı 5’in altına düşerse çocukların pedagojik anlamda sağlıklı bir eğitim alabilmesi için bunları otomatik olarak taşımak istiyoruz. “Eğer tersini yapsaydık, bu eğitimi veriyor olsaydık.” Bir öğretmene ve bir öğrenciye karşı dürüst olmak gerekirse eleştiriye maruz kalmayı beklerdim. Bir öğrencide pedagojik eğitim sürecinin sorunsuz ilerleyebileceğini kimse iddia etmesin.”
Bakan Tekin, Milli Eğitim Bakanlığı’nın politikalarını Türk devlet geleneği, demokrasi ve Türkiye’de hukukun üstünlüğü açısından asimilasyonla suçlayan eleştirilere tamamen karşı olduğunu vurguladı.
Müsteşarlık döneminde yaşayan diller ve lehçelerle ilgili faaliyet sürecini başlattıklarını hatırlatan Tekin, “Hem okullarımızda seçmeli dersler kapsamında hem de isteyen çocuklara özel dershane kursları kapsamında özel kurslar açılmasını sağladık. Kendi ana dillerini öğrenmeleri için. Dileyenler özel kurslar da açabilirler.” dedi.
“Binlerce materyal EBA üzerinden sisteme yüklendi”
Fatih Projesi’ne yönelik eleştirilere yanıt veren Tekin, projenin farklı bileşenlerden oluştuğuna dikkat çekerek şunları söyledi:
“Bileşenlerden biri tablet, biri interaktif tahta, biri okullardaki internet erişim ağı. Biri erişim hizmeti, biri de eğitim içeriği. Bu bileşenlerden 4’üyle ilgili şu anda geldiğimiz nokta tatmin edici düzeyde. seviyede ve neredeyse tamamlandı. Bunların arasında sadece tablet mevcut.” O dönem dağıtımla ilgili süreç pedagojik açıdan çok eleştiri aldığı için durdurduk. Şu anda tablet dağıtımı yani tüm öğrencilere tablet dağıtımı gibi bir gündemimiz yok. Ancak diğer boyutlara bakıldığında 40 bin okula genişbant internet erişimi sağlandı. Halihazırda 1.000 okula daha fiber internet hattı çekilmesi ve 4.400 okula daha GSM şebekesi üzerinden internet erişimi sağlanması için 6A projesi planlanıyor. Çalışma devam ediyor. Okul içi ağ ve ağ altyapısı kurulumu konusunda bugüne kadar 36 bin okulda okul içi ağ altyapısı kurulumu yapılmış olup, 4.750 okulda da devam etmektedir. Şu ana kadar 585 bin dersliğe interaktif tahta yerleştirildi. Yıl sonuna kadar bu sayı 620 bin sınıfa ulaşacak. Aynı şekilde Eğitim Bilgi Ağı (EBA) üzerinden de binlerce materyal sisteme yüklendi.”
Milli Eğitim Bakanlığının 2024 yılı bütçesinin yanı sıra Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), Yükseköğretim Kalite Kurulu ve üniversitelerin özel bütçeleri, bütçeleri ve kesinhesapları ile Sayıştay raporları komisyonda kabul edildi.
Bütçenin kabul edilmesinin ardından Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Muş, toplantıyı bugün saat 10.30’da görüşmek üzere kapattı.
(Bitti)